7 vigtige overvejelser når du skal bruge IT-konsulenter
Har I tanker om at påbegynde et nyt IT-projekt, implementere et CRM-system eller noget helt tredje, og har brug for hjælp fra IT-konsulenter? Eller vil I gerne evaluere jeres nuværende løsning? Vi har her lavet en liste med 7 spørgsmål, som vi mener, at I bør tage stilling til, når I skal vælge et nyt IT-konsulenthus eller bedømme jeres nuværendes performance.
1. Hvor langt er I med afklaringen af jeres behov?
Når I skal vælge den samarbejdspartner, I skal bruge til jeres IT-projekt, er det først og fremmest vigtigt at være klar over, hvor præcist I har fået afdækket jeres behov. Der er ofte ting, der ikke er helt afklaret, og måske ting der skal udfordres. Hvis I står i den situation, er det vigtigt med en partner, der kan sætte sig grundigt ind i jeres forretning og stille de rigtige spørgsmål.
En succesfuld implementering mister sin værdi, hvis det ikke er de rigtige ting, I har fået implementeret. Hvis I derimod er helt klare i jeres krav, skal det primære fokus i stedet være på solid teknisk infrastruktur og gennemtænkt design, der sikrer lang levetid og minimalt vedligehold.
2. Hvilke kompetencer har I i virkeligheden brug for?
Har I brug for en leverandør eller en samarbejdspartner? Skal det være IT-konsulenter, der indgår som ’arme og ben’, eller skal der være hjælp med styring af leverancen og den overordnede arkitektur for løsningen og infrastrukturen?
3. Har IT-konsulenthuset skabt gode resultater i tilsvarende virksomheder som jeres?
Hvis I har fundet et godt IT-konsulenthus, kan deres IT-konsulenter selvfølgelig sætte sig ind i jeres virksomhed, og de problemer I har, og dermed finde gode løsninger på de udfordringer, der arbejdes med.
Relevant erfaring fra tilsvarende situationer er dog guld værd, da der altid kan opstå uforudsete problemer, eller ting man glemmer at tage højde for. Jo flere gange de har prøvet det før, desto bedre ved de, hvilke ting de skal huske at tage med i overvejelserne undervejs. Derudover kan de trække på tidligere udviklede komponenter og tekniker og derved spare tid på udviklingen.
4. Hvad er jeres business case?
Når I skal i gang med et projekt, er det vigtigt at afklare, hvorfor I går i gang, og hvad I regner med at få ud af det. Det gør det også nemmere at begrunde den investering i tid og ressourcer, det kræver, og det hjælper med at holde fokus og motivation hos de ansatte, der deltager i projektet.
5. Hvad er jeres budget, og er det realistisk i forhold til jeres behov?
Et godt IT-projekt med en solid business case kan oftest tjene sig selv ind hurtigt, men forventningerne til omfang og budget skal stadig være afstemt på forhånd. Hvis I vil nå langt på et lille budget, kan det blive en udfordring. Her er det også vigtigt med en IT-partner, der rent faktisk leverer det, I har brug for og ikke alt muligt andet, der brænder budgettet af uden at levere værdi fra starten.
6. Hvad er jeres behov for fleksibilitet?
Det kan ske for mange virksomheder, at man undervejs i et projekt bliver klogere på nogle ting, der kræver, at man tilpasser et projekt. Det kan være både indhold og tidsplan. Her er det vigtigt at overveje en samarbejdspartner, der kan være fleksibel og tilpasse sig, så I stadig kommer i mål med de ting, I ønsker.
7. Kan du se dig selv samarbejde med kontaktpersonen hos IT-konsulenthuset?
Henover et projekt med implementeringen af et nyt IT-system, kommer I til at bruge meget tid sammen med den partner, I har valgt, og det er derfor ikke uden betydning, at der er god kemi, og at I føler, at der er grobund for at godt samarbejde.