Integrationer til Microsoft Dynamics 365

Der findes et utal at integrationer til Dynamics 365. Nogle kommer klar til brug, imens andre skal udvikles eller tilpasses til det behov man har. Denne liste beskriver nogle af de integrationer som vi oftest ser taget i brug.

Outlook

Rigtig mange arbejder til daglig i Outlook til at håndtere deres mails, møder og opgaver. Til Dynamics 365 følger der en integration til Outlook med og en app der tilføjes direkte i Outlook. Dette betyder at Dynamics 365 kan sende e-mails på vegne af brugeren, direkte igennem dennes Outlook som om den var sendt manuelt. Kalenderaftaler kan både synkroniseres den ene og den anden vej og det samme med opgaver der skal udføres. Kontaktlisten i Dynamics 365 kan komme direkte ned i din Outlook, så du ikke skal vedligeholde oplysninger flere steder. Kommer der indgående mails spores disse automatisk hvis de er en del af en samtale, og nye beskeder kan trackes i Dynamics 365 ved et klik på en knap. Her kan du selv vælge om den skal kobles på en bestemt salgsmulighed, opgave eller konvertere det til en kundeservicesag.

 

SharePoint

Dynamics 365 er rigtig stærk til at håndtere struktureret data, og selvom man sagtens kan opbevare filer i løsningen, så er SharePoint bare bedre til formålet hvis omfanget bliver lidt større. Heldigvis er der en indbygget integration imellem Dynamics 365 og SharePoint. Der oprettes forbindelse direkte fra de enkelte objekter i Dynamics til en mappe i SharePoint, således at man direkte fra Dynamics kan gemme alle sine filer uden at skulle skifte imellem løsninger. Det hele kører automatisk, og interfacet i Dynamics er lavet så man let kan navigere rundt i sine filer.

 

PowerBI

Når man først har fået rigtig godt styr på sin dataindsamling i Dynamics 365, så kan det ofte give god mening at kunne lave nogle detaljerede rapporter og analyser på disse data. Her er PowerBI et fantastisk værktøj. Integrationen imellem de to systemer er indbygget, og man kan i PowerBI nemt etablere en forbindelse til sine Dynamics 365 data. Når først man har lavet sine rapporter, så kan man få dem vist i sine dashboards i Dynamics 365, så man ikke behøver lede efter relevante oplysninger eller forlade systemet. Nyere features der aktuelt er på prøve, tillader endda at PowerBI kan genere rapporter selv baseret på dine Dynamics 365 data med hvad den vurderer er relevant. Det giver rapporter på minutter i stedet for dage.

 

ERP-systemer

Microsoft tilbyder flere produkter i deres portefølje af forretningsapplikationer, og herunder også to forskellige ERP-systemer, som de fleste i dag stadig kender under AX (Operations) og Navision (Business Central). Der er ofte et naturligt samspil imellem et CRM-system med fokus på salg og drift og et ERP-system med fokus på fakturering. Når man har lukket en ordre i CRM, vil man typisk gerne uden besvær sende en faktura senere fra ERP. Dynamics 365 CRM kan fungere fint sammen med de fleste ERP-systemer, og lettest af alle med de to systemer som indgår i samme løsning.